Kako izgleda jedan radni dan iz perspektive “Prometova” vozača? Odgovor na to pitanje uvijek je drukčiji jer se s ljudima nikad ne zna – kad je južina, onda su grintavi i loše volje, ima i agresivnih po svim vjetrovima, drugi su pristojni, a ima i onih “na svoju ruku”.
O iskustvima u jednom takvom tipičnom radnom danu porazgovarali smo s vozačem Teom Bulićem koji već 17 godina upravlja gradskim autobusima. “Uhvatili” smo ga na liniji broj 8 oko 10 sati nadajući se solidnoj gužvi jer je to vrijeme kada se ljudi vraćaju s Pazara ili obavljaju poslove na “socijalnom”. Kad ono - ništa od toga. Autobus poluprazan, putnici, začudo, tihi, ali zato je Teo razgovorljiv.
Četiri žmigavca na ugibalištu
Čim smo krenuli s Pazara, upozorava nas na prvi problem - parkirana vozila na stanici, a nerijetko i u krajnjem desnom uličnom traku, tako da je autobusu poprilično teško pristupiti ugibalištu.
– Zbog toga je nasušna potreba da konačno profunkcionira prometno redarstvo – ističe naš sugovornik.
No, osim nepropisnog parkiranja, dodaje Bulić, problem “prometovcima” jesu i autobusi na međugradskim linijama koji se zaustavljaju na stanicama predviđenim samo za javni gradski prijevoz.
– Koliko znam, oni ne bi smjeli voziti Zagrebačkom ulicom. Na križanju Domovinskog rata i Bihaćke lijepo stoji znak zabrane prometovanja svima osim vozilima javnog gradskog prijevoza i taksijima – napominje vozač.
Prelazimo s “vanjskih” na “unutarnje” probleme, odnosno odnos putnika prema vozaču.
– Moram priznati da nikad nisam imao incidentnu situaciju, osim jednom, i to kada sam tek počeo raditi. Tada sam se prvi i zadnji put digao sa sjedala, jer su neki mulci nakon utakmice u zadnjem dijelu autobusa skakali i pravili nered. No, nije puno pomoglo. S većinom putnika je najveći problem naplata karata. Uđu u autobus i naprosto prođu pokraj mene a da ne kupe kartu. I što ćeš onda? Mogao bih se svaki dan svađati i riskirati fizički obračun – nastavlja Bulić.
Po pitanju naplate karata smatra kako bi Grad trebao bolje odraditi svoj dio posla.
– Ono što kontrolori zapišu, trebalo bi se moći naplatiti. Međutim, prema mojim informacijama, “Promet” je poslao više od 1000 prijava gradskoj upravi, koja je dužna slati prekršajne naloge, ali povratne informacije su vrlo loše – navodi naš sugovornik.
Posao “Prometova” vozača prilično je stresan. Moraju biti vozači, ali i psiholozi, blagajnici, kontrolori...
– Kolege nam se sve češće razbolijevaju. Imaju povišen tlak, šećer... postajemo malo pomalo tvornica invalida. Vozimo se u starim autobusima i sve je teže održavati linije – kaže vozač.
Sluša naš razgovor na prvom sjedalu gospodin Marko Žuža, 76-godišnji umirovljenik. Slaže se s vozačem da im nije lako raditi.
– Moja iskustva sa šoferima su samo pozitivna. No, mi smo kao društvo popustili, srozale su nam se moralne vrijednosti. Naravno da će uvijek biti problema kada putnik ne kupi kartu. Meni se to nikad nije dogodilo – govori nam šjor Marko i dodaje kako u Zagrebu, Rijeci ili Puli nema šanse da putnici ne ulaze na prednja vrata.
Mira Zuban (63) pripremila se na cjelojutarnju vožnju autobusima. Sa “socijalnog” je krenula prema Pazaru, s kojeg opet mora presjedati. Ali, ne žali se.
– Vozači su jako dobri, ali putnici stalno galame, viču, svađaju se ka da su na Pazaru. I još kartu nemaju. Što će im šofer, nego reć da izađu vani! Zato je moja pokazna uvik kod mene – poručuje naša sugrađanka.
Nikolina Lulić - Slobodna Dalmacija
Snimio Mario Todorić / cropix
Za ‘prugom’ trčao, a pred komisiju išao na štakama
Bulić nam je ispričao jednu anegdotu koje se uvijek rado sjeti.
- Isto sam vozio “osmicu”, dok je još prometovala Zapadnom obalom. Kad sam krenuo sa Žnjana, na stanici nakon križanja Velebitske i Poljičke, vidim frajera kako u rukama nosi štake i trči prema autobusu. Ja ga sačekam, on uđe i vožnja ide normalnim tijekom, sve dok nismo došli ispred “socijalnog”. Vidim ja gungulu na zadnjim vratima, svi su se uskomešali. Kad ono - izlazi naš “invalid” s obje štake jedva iz autobusa, šepajući, dok mu se ruke tresu. Cijeli autobus se smijao! – kaže vozač.
Banovina koči 'globe'
17 godina nalazi se vozač Bulić za upravljačem 'Prometovih' vozila
1000 kazni za 'švercanje' proslijedili su iz javnog prijevoznika u Banovinu, ali bez većeg učinka za prekršitelje